John Sundkvist (SvD) mar 2016

2016-03-10

Svenska Dagbladet

John Sundkvist, En glipa i väven. Måleri möter keramik och kärlek uppstår.

Lågmält, med dämpad färgskala och utan stora gester närmar sig John Sundkvists måleri den antika kinesiska keramik han älskar och samlar.

John Sundkvist, Anakolut

Genre
Måleri
Var
APA Gallery, Gävlegatan 1

TOM 19 mars

John Sundkvist, En glipa i väven

Genre
Utställning
Var
Gustavsbergs Porslinsmuseum, Odelbergs väg 5 B, Gustavsberg

TOM 15 maj

Han är konstnär, samlare och författare, tidigare även känd som konstkritiker. Att rangordna John Sundkvists verksamhetsområden är onödigt. De överlappar och befruktar varandra. Just nu ställer han parallellt ut på APA Gallery i Stockholm och på Gustavsbergs porslinsmuseum. Det är två självständiga utställningar som ändå korresponderar med varandra.

På APA visas målningar i anspråkslösa format. Det är ett måleri som uppstår genom sparsamma och samtidigt minutiöst överlagda gester. I ljusgråa rymder svävar oregelbundna geometriska figurer i färger som är både mättade och nedtonade på samma gång.

Målning på APA gallery.
Målning på APA gallery. Foto: John Sundkvist

Titeln ”Anakolut” är en ledtråd. Termen kommer från grekiskan och betyder ”osammanhängande”. Det kan syfta på de små element som på dukarna försöker passa ihop och följer efter varandra på ett oväntat sätt. Till slut utgör de ändå varsin skälvande separat del. Inom språkvetenskapen betecknar anakolut bland annat konstruktioner där den ena satsens slut fungerar som den andras början. Som ett långt, smalt pärlband löper också målningarna i en svit längs väggarna för att sluta sin egen cirkel.

”Det som visar in mot något som aldrig leder ut”, skriver Sundkvist i en kort poetisk text till den sobra utställningen. Måleriet är ett bildspråk – ett språk i bild.

Man kan tro att elegantare än så kan det knappast bli. Men jodå, i utställningen på Porslinsmuseet i Gustavsberg får John Sundkvists målningar sällskap med hans unika samling av östasiatisk keramik och ett litet urval av objekt ur museets samling. Resorna till Kina, Korea, Taiwan och Japan har bland annat satt spår i Sundkvists vackra privatkollektion. Objekten har inte valts utifrån historiskt värde utan utifrån samlarens kärlek till deras sparsmakade former.

Två skålar, glaserat vitt stengods, Ding, Hebeiprovinsen, Kina. Fem dynastierna eller Norra Songdynastin, 900–1000-tal.
Två skålar, glaserat vitt stengods, Ding, Hebeiprovinsen, Kina. Fem dynastierna eller Norra Songdynastin, 900–1000-tal. Foto: John Sundkvist

Ett fyrtiotal föremål utstrålar samma utsökta enkelhet som kännetecknar Sundkvists måleri. Med få undantag är dekoren frånvarande i dessa ting. De få mönstren blir därför desto tydligare. Ljuset smeker de små kärlen, skålarna och vaserna, samt fortsätter modellera fram deras fina okonstlade kroppar som i vissa fall har formats på 900-talet. Det är svindlande att föreställa sig hur dessa ömtåliga ting har färdats genom seklen. Koloriten skiftar mellan vitt, blekt celadongrönt och eteriskt ljusblått.

**Alla färgerna i keramiken tycks dock vara sprungna ur samma gråa kärna som står både för kroppens förgänglighet och själens odödlighet. Många tanketrådar knyts samman i John Sundkvists texter i den stilrent formgivna katalogen.

Målningarna som ingår i utställningen på Porslinsfabriken har varierande format, men talar ett liknande formspråk som verken på APA Gallery. Färgerna har dock bleknat avsevärt och harmonierar med porslinet och stengodsen i montrarna. Plötsligt förefaller det som om utställningsrummet har förvandlats till i ett perfekt komponerat stilleben av Giorgio Morandi – ett tyst rum, där tiden står still och evigheten ler genom en glipa i väven.

Tillbaka